Onze parels van maakbedrijven verdienen merkbeleving

Een cadeau voor je kind heb je net als ik vast eens gekocht bij Intertoys. Dat kan nu niet meer. De beroemde speelgoedketen is failliet. En dat is geen verrassing.

Telkens als ik Intertoys binnenliep, verbaasde ik mij. Ik zag niets meer dan rekken vol dozen. Dodelijk saai. Van beleving toevoegen was geen sprake. Om nog maar te zwijgen van online marketing. Intertoys heeft dat kanaal keihard genegeerd. Zowel offline als online is niet geïnvesteerd in merkbeleving. Tja, dan ben je overgeleverd aan grote retailers als Aldi en Action. En die kunnen veel groter inkopen bij de Lego’s van deze wereld. Zij koppelden in de feestmaand december grote acties aan de speelgoeddozen in hun winkels. De genadeklap voor Intertoys.

Geen aandacht voor marketing. In mijn professie zie ik vaker dat marketingcommunicatie een ondergeschoven kindje is. Ook bij maakbedrijven in onze regio. Met ogenschijnlijk speels gemak schaffen we miljoenenmachines aan, maar een jaarlijks marketingbudget van 75.000 euro is ‘duur’. Dat terwijl uiteindelijk alles na te maken is. Elke technologische ontwikkeling wordt bijgehaald. Hoe maak je dan nog het verschil?

Directies schrijven prachtige strategische bedrijfsplannen. Vaak zonder attentie voor marketing, omdat wordt gedacht: doen we wel even erbij. Onterecht. Als producten nagenoeg vergelijkbaar zijn, geeft juist merkbeleving de doorslag. Zorg ervoor dat jouw bedrijf de mentale voorkeur krijgt boven concurrenten. Wees als bedrijf bewust wie je bent en waarvoor je staat. Durf een strategisch marketingcommunicatiebureau in te schakelen. Stippel uit hoe jouw merk in de toekomst wordt beleefd.

De generatie ‘marketing’ komt eraan. Slimme jongens en meiden die gaan afstuderen en zowel in B2C als B2B de belangrijkste beïnvloeders worden. Zij zijn de talenten die je wilt aanspreken op de arbeidsmarkt én zij zijn degenen met wie je straks zaken doet. Deze generatie is gewend om in merkvoorkeuren te denken. Ze verwachten dat bedrijven hun hart en ziel blootleggen. Maak je drijfveren en overtuigingen zichtbaar. 

In onze regio zijn ontzettend veel parels van maak- en/of familiebedrijven. Bedrijven met prachtige langetermijnvisies die geweldig innoveren en ondernemen. Alleen ervaar ik hun passie pas bij binnenkomst. Doodzonde! De maakindustrie verdient goede merkmarketing. Het is geen speelgoed. 

Pieter-Jan Helmink
Managing Director LOGISZ Group
Lid van het Dagelijks Bestuur Jong Management VNO-NCW
Lid van het Algemeen Bestuur VNO-NCW Midden

www.logisz.nl